Philippinene Guide (carinasch)
Hjem Add Om meg Kontakt

Philippinene Guide

Tenkte at jeg skulle lage et innlegg om de forskjellige øyene jeg var på i Philippinene i fjor. Vi var innom Manila, Cebu, Oslob, Siargao, Bantayan og Boracay. Mine to favoritter er definitivt Bantayan og Boracay da de hadde de sykeste strendene jeg noen gang har sett. Det er så vakkert at det nesten er litt uvirkelig.

Vi Startet med en natt i Manila før vi skulle videre til Boracay tidlig dagen etter. Vi landet ganske sent i Manila så vi hadde booket et hotell i nærheten av flyplassen. Hotellet hadde også gratis pickup, slik at vi slapp taxikø osv. Hotellet vi bodde på heter : Remington

BORACAY

Dette er et av de fineste stedene jeg har vært på i hele mitt liv, hvite coral strender med helt klart turkis vann. Det er så sinnsykt fint at man klarer nesten ikke å tro det. Vi landet jo på Boracay den 7 Desember og da er det ikke høysesong enda, så det var ganske stille og fredelig på øya.

Boracay er jo delt inn i 3 deler. Station 1,2 og 3. Station 1 går de fleste båtturer/øyhopping fra, det er også den delen av øya du finner flest dykkesjapper og lignende. Station 2 der er det mest liv, det er selve sentrum av Boracay. Her finner du restauranter, utesteder og de fineste strandhotellene midt i gryta. Station 3 der har man en del vannleker på stranda som sklier, trå-båter, vannski og vannscooter. De har også immigration office rett over strand 3. Visst man vil forlenge oppholdet sitt utover de 30 dagene man kan oppholde seg i landet, da må man dit og "kjøpe" 30 nye dager. Jeg husker ikke helt hvor mye vi betalte for dette men det var ikke store summen.

Denne Stranda Heter Diniwid, Der har de gode drinker og fantastisk mat. De spiller chill musikk hele dagen og de som jobber der er fantastiske. Når det nærmer seg solnedgang så er det også en DJ som spiller og det er Happy Hour i baren. Solnedgangen er helt magisk på hele Boracay, men det er ikke feil og se den fra Diniwid i en fatboy med en drink i hånden. På hjørnet i enden av bildet, mot havet så ligger det et kult sted som heter Spiderhouse. Det er det også god stemning og stappa fult med folk når det er solnedgang. Virker ikke som det er så mange turister som finner frem hit. Det er ca en 10 minutters tur i en tuktuk fra sentrum.

Dette er Puka Shell Beach. Dette er en ganske rolig strand med mindre mennesker. De har noen få solsenger på denne stranden og de som leier ut senger har som regel alltid kald drikke og mat også. Utrolig fint der og anbefaler virkelig turen innom. Ca 15 min i tuktuk fra sentrum.

På andre siden av Boracay så er det enda en strand, den heter Bulabog. Her er det mest Kitesurf da det er mye vind. Men de har også en del hoteller der som er litt rimeligere enn de som ligger på station 1,2 og 3.

Hotellet vi Bodde på heter Mecasa. Det lå ca 7-8 min spasertur fra stranden på Station 2.  Mener og huske at vi var på Boracay og Mecasa en uke. Vi betalte ca 1100kr natten for et dobbeltrom ink frokost. Mecasa drives av en eldre fyr fra HongKong. Utrolig trivelig lite hotell som ligger perfekt til.

Den 12 Desember var det på tide og forlate Boracay for denne gang. Nå var det på tide og komme seg til Cebu som er den nest største øya i Philippinene. Der skulle vi møte en kompis som skulle være med oss på reisen videre. Vi var kun et døgn i Cebu city før vi satt oss på bussen mot enda en helt fantastisk destinasjon rett utenfor Cebu.

BANTAYAN

Dette er en liten øy utenfor Cebu. Vi valgte og ta oss hit med Buss og båt. Mener og huske at vi brukte ca 4 timer på hele turen. Vi bodde på et hotell som het Amihan Beach Cabanas, her bodde vi i helt nye og fine bungalows som lå helt nede ved stranden. Hotellet hadde en egen liten restaurant og bar. Vi betalte ca 1300 kr natten på dette hotellet, og vi var der i 3-4 netter. Vi var utrolig heldige og ble kjent med to lokale første dagen, de tok oss med rundt på øya slik at vi fikk se litt annet enn bare turistatraksjoner. Nå er ikke Bantayan den øya med mest turister, men allikevel er det alltid bedre og ha med seg lokale på tur. Vi var blant annet med de å kjøre scootere langt inn i jungelen hvor det ikke en gang fantes veier, men på andre siden ble vi møtt av en helt tom og fantastisk strand som het Paradise Beach. Det er ikke det du forventer etter en slik kjøretur inn i palme-jungelen. Vi leide også en båt et par dager da vi også hadde hørt om en annen bitteliten øy rett utenfor Bantayan med navn Virgin Island. Jeg tuller ikke når jeg sier at vi hadde denne øya helt for oss selv. Til sammen var vi på Bantayan i fire dager og tre netter og tre av dagene oppholdt vi oss på Virgin Island.

Den 16 desember dro vi fra Bantayan og tilbake til Cebu denne gangen for to netter. Enda to kompiser skulle joine oss, så letteste møteplass er Cebu. Her bodde vi på et hotell som het Pillows Hotel Cebu dette hotellet ligger ca en mil fra flyplassen i Mactan, Cebu. Her betalte vi ca 500 kr natten. Kjæresten min var i Asia i 4 mnd året før vi tok vår tur, da ble han kjent med noen supre Philippinere som tok oss med på en restaurant langt inne i skogen. Jeg begynte å bli nervøs når jeg så hvor taxisjåføren kjørte, men midt inne i skogen lå det et stort fint hus. Dette var også stedet vi skulle møte de to andre som kom. Jeg husker dessverre ikke hva denne restauranten heter. Etter Middag tok disse jentene med oss på et lokalt utested noe jeg syntes var utrolig moro. Jeg husker det var morgen før vi kom tilbake til hotellet.

Den 20 var det pakket og klart for å sette seg på flyet til Siargao, en av verdens beste surfesteder. Der skulle vi være i 9 dager, til og med Julaften. Vi bodde på et lite surfehotell. Det heter Villa Solaria og ligger ca 3-4 min unna Cloud9 på scooter, vi betalte ca 1000kr. Siargao er ikke en utbygd øy. Visst jeg skal være ærlig så brukte vi rimelig langt tid hver eneste dag for å finne noe og spise. Det var noen få resorts som hadde ok mat. Det var også veldig lite utesteder og folk generelt. En av de første kveldene fikk vi vite at det er Beach party hver mandag. For og komme deg dit å du kjøre ned til venstre før Isla cabana resort visst du kommer fra Cloud9. Kommer du andre veien blir det selvfølgelig ned til høyre etter Isla cabana. De hadde også Jungleparty langt inne i skogen alle andre dager i uken. Her var det mest lokale, og de hadde ca 10 Trance sanger på en cd som ble spilt om og om igjen hele kvelden, hver eneste dag (: Bortsett fra at restaurant og utelivet var litt dårlig, så var ikke resten til å klage på. Naturen på denne øya er bare helt unik. Vi kjørte og kjørte i flere timer, gjennom utrolig mange små landsbyer. Menneskene er så snille og hjelpsomme på denne øya. Dette er definitivt en øy for de som er glade i og surfe, for oss som ikke er det så er 9 dager her ganske lenge. Men heldigvis gikk de 9 dagene. Vi dro fra Siargao og tilbake til Boracay <3 Der skulle nemlig nyttår feires. Det som var veldig annerledes med Boracay fra tidlig desember til midt i romjulen var at det var 3-4 ganger så mye mennesker der og prisene hadde steget til det doble. Denne gangen sov vi på et hotell på Bulabog beach, hotellet heter Panorama Sunrise Resort. Vi betalte ca 1000 kr. Nyttår feiret vi på et utested/restaurant som heter Epiq. Epiq har i følge meg den beste maten og drikken på hele Boracay. På Boracay skulle vi kun være til 30 Desember. Men vi endte opp med og bli en mnd til slik at vi fikk enda mer tid på Boracay.

Fra 28 Desember til 13 januar hadde vi nå vært på Boracay. Da var tiden inne for å sette seg på flyet Mot Cebu city igjen. Der var vi 3-4 dager før ferden gikk mot Oslob og hvalhaiene. Oslob er et gudforlatt sted, det skal siers. Eneste som er bra her er Hvalhaiene og Øyen Sumilon. Vi var her i 4 dager, og kunne klart oss med dagstur. Hotellet vi bodde på heter Down South 118 Beach Resort, dette var veldig fint og lite, men vi måtte være inne på hotellet til kl 20 for da stengte porten!!! Uansett, legger ved noen bilder fra Oslob.

Etter Noen dager i Oslb var det dessverre på tide og ende to fine måneder i Philippinene. Vi hadde igjen et par dager i Cebu, da bodde vi på hotellet Mövenpick Hotel Mactan Island Cebu. Dette hotellet ligger i Mactan. Vi valgte det i og med at vi hadde et fly som gikk veldig tidlig siste morgen.

Tror jeg avslutter der, håper dette var behjelpelig(:

• 04.08.2017 kl.00:14
    Kjempe flott innlegg! :-)